NOVO3 mogelijk binnenkort ook in de ether

jun 19, 2022 Nieuws

De voorzitter van VOS/NOVO3, Wouter Schreuder, was zaterdag in Blikveld om de laatste stand van zaken rond de lokale omroep in Vught uitgebreid te bespreken. Immers 1 maart jongstleden heeft het Commissariaat van de Media de lokale omroep zendrechten toegekend aan VOS/NOVO3.

De vorige uitzendgemachtigde (AVULO) heeft bezwaar gemaakt tegen die toekenning en dat houdt in dat het Commissariaat afgelopen week een hoorzitting heeft gehouden waar de bezwaar makende partij het bezwaar mocht toelichten. Ook de gemeente en VOS zijn daarbij aanwezig geweest. Uitspraak van de bezwarencommissie is 25 juli aanstaande te verwachten.

In de laatste maanden is hard gewerkt bij VOS/NOVO3 om allerlei contracten op te stellen rond de kabel en de plaatsing van zendmasten et cetera. Al snel is duidelijk geworden dat het basisbedrag dat de gemeente beschikbaar heeft voor de lokale omroep niet voldoende is om het wensenpakket dat men heeft met betrekking tot een lokale omroep met zowel radio als televisie te realiseren. Temeer daar een ‘warme overdracht’ van technische apparatuur door de voormalige zendgemachtigde niet te verwachten is. Nog afgezien van het feit dat het maken van televisie geen sinecure is, niet alleen technisch maar ook inhoudelijk. De aspiraties zijn overigens onverminderd hoog: wat televisie betreft wil men starten met een kabelkrant en wellicht begin 2023 met meer bewegende beelden. En wat de radio betreft: binnen 4 weken zal NOVO3 – die radionaam blijft uiteraard gehandhaafd – ook in de ether zijn. De vanouds bekende frequentie van 105.4 zal voor Vught gelden en voor Helvoirt zal de nieuwe frequentie van 106.1 gaan gelden. Daarnaast zal ook de website meegenomen worden in de verdere professionalisering van de lokale omroep.