VOS/NOVO3: een krachtige nieuwe omroep die “eigen pad kiest”

mrt 22, 2022 Nieuws
Martijn van Engelen

Op 17 maart jongstleden heeft het Commissariaat voor de Media zijn besluit naar buiten gebracht om de combinatie VOS/NOVO3 aan te wijzen als lokale publieke media-instelling voor de verzorging van de publieke mediadiensten in Vught.

Hiermee volgt het Commissariaat het advies op van de gemeenteraad van Vught, zoals dit eerder werd voorgesteld door het College van B&W.
Dit betekent dat VOS/NOVO3 de nieuwe omroep wordt voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt en binnenkort te beluisteren en te bekijken is in de ether en via de kabel.

Interview
In het radioprogramma Blikveld van zaterdag 19 maart jongstleden werd dit goede nieuws besproken met een glunderende voorzitter van Novo3, Martijn van Engelen. De combinatie VOS/NOVO3 heeft met ingang van 1 maart jongstleden de licentie verkregen. “Een felicitatie waard”, aldus Van Engelen. Hij hoopt dat binnen twee maanden VOS/NOVO3 de ether in kan.

Start mei 2022
Voorts meldt hij dat de gemeente Vught bemiddelt in de overgang van de oude publieke omroep Avulo naar de nieuwe omroep VOS/NOVO3. Wel is het een extra uitdaging – vanwege onduidelijkheid over zenderlocatie en frequentie – om binnen twee maanden de infrastructuur gereed te krijgen, waarbij “VOS/NOVO3 zijn eigen pad kiest”. Doel blijft om mei 2022 te starten als publieke omroep.

Professionele organisatie
Over de combinatie VOS/NOVO3 spreekt Martijn van Engelen van een professionele organisatie waarbij VOS en NOVO3 aanvullend naar elkaar zijn, “VOS is facilitair en NOVO3 werkt als productiemaatschappij. Beide partijen hebben veel kennis in huis, en dat maakt VOS/NOVO3 ‘krachtig’. De draaiboeken zijn gereed; er kan geïnvesteerd worden in de uitvoering: eerst techniek op orde krijgen, en daarna aandacht voor organisatie en programmering”.

Locatie studio
Over de toekomstige locatie van de studio kan Van Engelen nog geen uitspraak doen. Er zijn wel enkele opties in beeld. Voorwaarde is wel dat het moet gaan om een toekomstbestendige locatie.